«Горнятко — для кави, айтішка — для технарів», «не кодиш — не айтівець», «філологиня в IT-компанії — чудовий сюжет для скетчу» — ці й інші упередження, хоч і в різних інтерпретаціях, чуємо знов і знов. Та насправді ж будь-який IT-продукт потребує не лише добре написаного коду: його хтось має задизайнувати, описати привабливо, запромоутити в соцмережах і зрештою продати. А ще важливо, щоб люди, які цим займаються, були ефективними та вмотивованими — за це також відповідають окремі спеціалісти.
Сьогодні доводимо, що айтішка не лише для технарів, разом з експерткою в межах проєкту «Cyber Future: 10 професій майбутнього». Це профорієнтаційний відеопроєкт за підтримки Lenovo — бренду, що робить смарттехнології зрозумілими для кожної та кожного. Гайда читати статтю і дивитися випуски проєкту!
Копірайтер чи копірайтерка: майстри креативу та маркетингу
Вони придумають легендарно-мемний слоган для нової гри, збережуть «водний баланс» у тексті про розробницький софт і завжди знайдуть потрібні слова, аби вивести сайт стартапу в топи. Це все, звісно ж, про копірайтерів!
Хто вони?
IT-копірайтери — одночасно експерти в написанні текстів і маркетингу. Вони наповнюють сайти ІТ-компаній, вигадують слогани для нового софту чи гри та пишуть тексти для цілих рекламних кампаній технобрендів. ІТ-копірайтери занурені в айтішний контекст і розбираються як у процесорах чи відеокартах, так і у вподобаннях аудиторії бренду, айтішних мемах чи інсайдерських термінах. Робота цих спеціалістів потрібна ІТ-компаніям, стартапам і брендам, аби просуватися, рекламувати продукти й комунікувати з аудиторією.
Які в них обов’язки?
Копірайтери беруть участь у просуванні продуктів чи сервісів. Головні обов’язки — писати тексти для сайтів і соціальних мереж, генерувати неймінги та слогани, створювати тексти для email-розсилок ІТ-компаній.
Залежно від специфіки ІТ-компанії — чи то продуктової, аутсорс, аутстаф, чи консалтингової — обов’язки в копірайтера/-ки можуть різнитися. Приміром, консалтингова компанія частіше замовлятиме розсилки про своє програмне забезпечення, а продуктова надаватиме перевагу щоденним новинам на сайті про вдосконалення свого сервісу.
«Копірайтер/-ка — безумовно одна з найбільш творчих професій. Соціальні мережі та платформи комунікації компаній вже давно не лише брошура про продукт чи послуги — компанії все більше реагують на тренди, висвітлюють новини та адаптують інфоприводи нових релізів під поточні світові реалії», — додає Марія.
Які навички мають копірайтери?
Копірайтеру/-ці знадобляться навички креативного письма, аби генерувати оригінальні ідеї та створювати влучні, грамотні й інформативні тексти. Також важливі знання з маркетингу — треба ж бо визначати та розуміти цільову аудиторію своїх текстів, знатися на принципах просування й маркетинговій стратегії. Окрім цього, для копірайтерів важливі навички фактчекінгу, аби використовувати в текстах лише перевірену й доказову інформацію.
SMM-ник чи SMM-ниця: знавці соцмереж і алгоритмів
Вони знають, як вигадати вірусний допис про ІТ-продукт, підібрати візуальне оформлення для інстаграму розробників і збільшити кількість підписників стартапу в соцмережах. Звісно, мова про SMM-ників!
Хто вони?
ІТ-SMM-фахівці — експерти з ведення та просування профілів ІТ-компаній або їхніх продуктів у соцмережах. Вони створюють контент-плани, пишуть тексти про нові продукти й редагують фото для інстаграмних сторіс і дописів ІТ-компаній, а також аналізують і збільшують охоплення матеріалів у соцмережах. «Саме від якості роботи SMM-спеціалістів залежить, чи помітять компанію ЦА на перенавантаженому конкурентами ринку», — розповідає Марія.
Які в них обов’язки?
Основні обов’язки SMM-ників — будувати та втілювати контент-план, створювати дописи в соцмережах, підбирати візуальний супровід для дописів і сторіс, відстежувати й аналізувати активність підписників… словом,
підтримувати життя на майданчиках для комунікації з аудиторією.
Які навички мають SMM-ники?
SMM-никам знадобляться знання всього інструментарію для просування в найпопулярніших соцмережах — фейсбуці, ютубі, твіттері, інстаграмі й тіктоці, аби ефективно популяризувати сервіс чи збільшити аудиторію нового стартапу. До того ж, ці фахівці володіють навичками креативного письма для створення ємких і вірусних постів, а також знаються на основах дизайну, аби комунікувати з дизайнерами та давати їм конкретні завдання.
Ще одна важлива навичка SMM-ників — уміння аналізувати та вчасно використовувати інфоприводи та тренди, аби компанія чи продукт виглядали сучасно та приваблювали нових підписників.
Також SMM-ники мають бути спраглими до новин, щоб не пропустити жодного гарячого інфоприводу, який можна обіграти в комунікації, і до розвитку «надивленості», аби мати в голові розмай референсів для роботи.
Рекрутер чи рекрутерка: експерти з пошуку талантів
Вони професійно проаналізують резюме та мотиваційний лист хоч джуна/-ки, хоч сіньйора/-ки, дізнаються ключове про потенційного/-у розробника/-цю чи тестувальника/-цю на співбесіді та знайдуть найбільш відповідного/-у команді спеціаліста на вакансію. Це ми, звісно ж, про рекрутерів!
Хто вони?
ІТ-рекрутери — це профі з підбору персоналу в ІТ-компанії. Вони шукають і знаходять людей, цінності та навички котрих будуть суголосними тим, що сповідує та потребує компанія. Вони визначають професійний портрет фахівців — їхні hard і soft skills — на співбесіді, прописують ризики та рекомендації відповідно до особливостей команди і специфіки тієї чи іншої позиції, а ще домовляються про вигідні умови співпраці.
Які в них обов’язки?
Головне завдання рекрутера/-ки — шукати людей у команду, які за навичками й досвідом, типом і рівнем мотивації, унікальними схильностями максимально відповідають вимогам тієї чи іншої посади. Вони формують критерії до кандидатів та опис вакансії, поширюють його на job-порталах, аналізують резюме, проводять pre-screen інтервʼю й організовують технічні співбесіди онлайн чи офлайн. Також рекрутери домовляються з кандидатами про зарплатню, обсяги роботи та конкретні обов’язки. «Одним із найбільш відповідальних завдань рекрутерів є представляти компанію кандидатам, які проходять етапи співбесід і отримують відмову чи тим, кого запрошують до співпраці. Для багатьох шукачів образ компанії формується саме від взаємодії з рекрутером/-кою», — наголошує Марія.
Які навички мають рекрутери?
Рекрутерам потрібні навички комунікації, аби ефективно та презентативно спілкуватися з кандидатами, проводити співбесіди та домовлятися про умови співпраці. Також для цих спеціалістів важливе системне мислення, бо необхідно розуміти, люди з якими навичками й досвідом потрібні компанії та як вони працюватимуть над поставленими завданнями і разом з командою на успішний результат. Окрім цього, рекрутерам знадобляться організаторські навички, адже вони є посередниками між кандидатами та керівництвом, а також іншими відділами компанії.
UI/UX-дизайнер чи UI/UX-дизайнерка: амбасадори естетики у світі технологій
Вони створюють естетичні рішення для сайтів ІТ-компаній, перетворюють складні алгоритми на комфортний скролінг і облаштовують інтерфейси твоїх улюблених застосунків. Це, безперечно, про UI/UX-дизайнерів!
Хто вони?
UI/UX-дизайнери — це експерти, що працюють у двох сферах. UX-спеціалісти (User Experience) розробляють комфортні у використанні каркаси сайтів і застосунків, спрощують користувачам шлях крізь сторінки та форми. Натомість UI-фахівці (User Interface) створюють інтуїтивні, зручні й естетичні інтерфейси на сайтах чи в застосунках. Дизайнери можуть вибрати той чи інший напрям або ж поєднувати обидва.
Які в них обов’язки?
Завдання UX-дизайнерів — зробити сайт чи застосунок максимально зрозумілим і доступним у використанні. Для цього вони розробляють каркаси та прототипи майбутніх продуктів, тестують їх із фокус-групами та всіляко вдосконалюють користувацький досвід.
А ось дизайнери, що працюють із UI, створюють естетичний вигляд інтерфейсів, у яких користувач/-ка може зорієнтуватися. Вони підбирають кольорову гаму, шрифти, вигляд кнопок, іконок, навіть курсорів чи повзунків — UI-дизайнери мають врахувати чимало вподобань і патернів поведінки цільової аудиторії, аби зробити вигляд продукту максимально юзер-френдлі.
Які навички мають UI/UX-дизайнери?
Цим фахівцям знадобляться вміння працювати з графічними редакторами — Adobe XD, Axure RP, Figma тощо, аби створювати дизайн і швидко його редагувати.
UX-фахівці знаються на інформаційній архітектурі — чітко та якісно впорядковують інформацію на сайтах чи в застосунках. Також вони реалізують навички прототипування та створення каркасів, аби вибудовувати злагоджені конструкції сторінок.
Своєю чергою UI-дизайнери широко застосовують свої знання з колористики та типографії, щоб робити вигляд інтерфейсів гармонійним і привабливим для цільової аудиторії. Стануть у пригоді й навички прототипування та створення макетів, аби генерувати і впорядковувати багато варіантів дизайну ІТ-продукту.
Сейлз-менеджер чи сейлз-менеджерка: експерти з продажів
Вони знають, як зібрати команду продажів мрії, як привабити клієнтів у бізнес і найвигідніше продати продукти своєї ІТ-компанії. Йдеться, безперечно, про сейлз-менеджерів!
Хто вони?
ІТ-сейлз-менеджери — експерти з продажів у ІТ-компаніях. Вони визначають стратегію продажів продуктів, працюють згідно з метриками та цифровими планами продажів, аналізують ринок конкурентів і шукають способи зацікавити потенційних покупців застосунком чи хмарним сервісом.
Які в них обов’язки?
Сейлз-менеджери збирають команду продажів, постійно аналізують ринок і клієнтів, на основі цього вибудовують стратегію та план продажів, який згодом втілюють у життя. Також вони адаптують підходи до різних цільових аудиторій відповідно до їхніх потреб і можливостей, виступають справжніми психологами та майстрами перемовин у переконанні купити продукт чи сервіс компанії. Окрім цього, сейлз-менеджери регулярно працюють зі звітністю за показниками з метою оптимізувати процес продажів, заробляти більші суми та виводити обороти компанії на новий рівень.
Які навички мають сейлз-менеджери?
Сейлз-менеджери мають володіти навичками у сфері маркетингу, аби аналізувати ринок і користуватися змінами на ньому. Також знадобляться навички менеджменту, щоб організовувати роботу своєї команди й одночасно керувати багатьма процесами. Важливими є і розвинені комунікаційні навички, вміння працювати з негативним фідбеком від клієнтів, а також шукати і віднаходити компромісні рішення.
Проджект-менеджер чи проджект-менеджерка: експерти з планування та дедлайнодотримання
Мультитаскери, які вестимуть кілька розробницьких проєктів від початку до кінця, зважать ризики та вбережуть бюджет ІТ-компанії. Ми, звісно ж, говоримо про проджект-менеджерів!
Хто вони?
ІТ-проджект-менеджери — фахівці з організації та ведення проєктів. В ІТ-компаніях чи стартапах вони відповідають за планування й організацію процесів, вибудовують покроковий шлях від задуму чи замовлення до фінального результату, а також допомагають вкластися в бюджет і дедлайни, налагодити комунікації й аналізувати метрики.
Які в них обов’язки?
Проджект-менеджери ведуть ІТ-проєкти від задуму до остаточного завершення. Вони стежать за бюджетом, прораховують ризики та знаходять способи вирішити будь-які негаразди. Також проєктні фахівці збирають і аналізують метрики та комунікують з іншими менеджерами чи керівництвом.
Які навички мають проджект-менеджери?
Проджект-менеджерам знадобляться знання актуальних методик і підходів до ведення проєктів (наприклад, методів Agile, Scrum чи Waterfall), аби ефективно організувати роботу над програмою чи застосунком. Також їм потрібні навички планування й організації — це дає змогу окреслювати роботу команди наперед і враховувати можливі ризики. До того ж, ці фахівці володіють програмами, що допомагають планувати та вести облік (наприклад, Google Sheets, Trello чи Asana), аби візуалізувати й уніфікувати всі процеси розробки. «Необхідним для таких спеціалістів є і вміння періодично повертатись до рівня helicopter view, щоб бачити процес цілісно та концентруватись на результатах, а не поточних завданнях», — додає Марія.
Акаунт-менеджер чи акаунт-менеджерка: експерти з перемовин і партнерства
Вони знайдуть підхід до клієнта/-ки ІТ-бізнесу, налагодять продуктивну співпрацю та розрулять усі кризові моменти. Все це — суперсили акаунт-менеджерів!
Хто вони?
ІТ-акаунт-менеджери — це фахівці з роботи з клієнтами. Зазвичай вони працюють з уже наявною клієнтською базою та виступають посередниками між споживачами сервісів чи софту та розробниками. Вони надають клієнтам підтримку та супровід від замовлення до фінального результату, налагоджують тривалу співпрацю та відстежують зворотний зв’язок.
Які в них обов’язки?
Акаунт-менеджери поєднують сейлз-менеджерські обов’язки з обслуговуванням клієнтів. Вони приймають замовлення та стежать за якістю виконаної роботи і дотриманням дедлайнів, комунікують із клієнтами, враховують усі побажання чи зауваження та відповідають на відгуки.
Які навички мають акаунт-менеджери?
Акаунт-менеджери володіють навичками ефективної комунікації, аби продуктивно спілкуватися з клієнтами та працювати над репутацією ІТ-компанії. Також вони мають організаторські навички, щоб поетапно налагоджувати співпрацю з клієнтами та командою розробників, планувати терміни і складати кошторис. Ще однією навичкою акаунт-менеджера/-ки є вміння працювати з негативними відгуками, аби зберігати клієнтів і репутацію компанії навіть попри помилки.
Це ще далеко не всі перспективи в ІТ! Стеж за проєктом «Cyber Future: 10 професій майбутнього», аби дізнаватися про ще більше можливостей і отримувати фахові поради для майбутніх айтівців.
Переходь за лінками та дізнавайся історії успіху…
Dendi (Данила Ішутіна) — професійного кіберспортсмена, переможця першого та фіналіста другого і третього турнірів The International з Dota-2, засновника кіберспортивного клубу «B8» та ексгравця української кіберспортивної команди Na’Vi.
Діми Малєєва — веброзробника та engineering-менеджера, а ще автора ютуб-каналу та ведучого подкасту «Shit I know live».
Дмитра Корнілова — співзасновника і CEO метамаркетингового агентства FFFACE.ME та маркетинг-футуриста з понад 13-річним досвідом.
Ілюстрації: Анастасія Василенко